Wednesday, October 1, 2008

Min vän ägget

Ägg

Gårdagen gjorde mig gott. Inga måsten på hela dagen (nåja, jag lagade såklart mat och körde några maskiner tvätt, men det var allt) och när väl maken kom hem från jobbet, var jag laddad för en riktig myskväll. Medan han umgicks med barnen lagade jag mat och vi satt sen och åt tillsammans vid vår, för hösten, första levandeljus-middag. Barnen älskar att äta med levande ljus tända, middagen blir lugnare och det är ett ypperligt sätt för hela familjen att varva ner innan hopp-isäng-dags.

Dagen igenom gick jag och fotade lite här och där i huset, när jag skulle göra lunch, fotade jag dessa ägg. För den som har äggskräck, så säger jag. Ha inte det. Ägg kan man göra mycket kul med, mättar otroligt bra och innehåller en massa vitaminer och mineraler som vi behöver. Dessutom är det gott!

Jag brukar äta ägg till lunch. Om jag vill göra en supersimpel lunch, eller bara "äta något i farten", så brukar jag äta
  • ägg och bacon (bacon e dock ingen jättefavorit hos mig, så ofta äter jag bara några stekta ägg med curry på),
  • du kan lätt göra omelette med ägg, grädde och vad-du-nu-vill-ha-i-omeletten, exvis svamp. Att bara äta några kokta ägg med majonnäs, eller (som jag föredrar, men då måste de vara varma eller åtminstone ljumna) med smör på.
  • Du kan göra äggsmör eller äggmajjoröra och ha på en finncrisp,
  • eller som min lunch idag: Matjesill och ägg till lunch med gräddfil till.
Det är även ypperlig LCHF mat, med sina fjuttiga 0.3g kolhydrater.

No comments: