Tuesday, October 21, 2008

LCHF Pannkaka - supergott!

LCHF Pankaka

Idag har jag äntligen gjort riktigt goda LCHF pannkakor. I våras, när jag började med LCHF provade jag att göra kokospannkakor. Det funkade inte alls för mig. Dels var det kanske lite tidigt i mitt LCHF-liv för att äta något sockerassocierat, dels funkade inte alls kokoset för mig. Jag tycker om kokos, men ska jag äta en pannkaka, så ska det smaka pannkaka och inget annat. Kokos har en rätt söt doft och smaken på kokospannkakorna faller helt platt för mig.

Så jag har klurat lite på om man kan använda något annat? Härom veckan körde vi förbi en ekologisk butik inne i stan och jag köpte mandelmjöl. Jag har ju testat att köra mandlar i mixern för kakor och tårtor, men helt malt blir det ju inte och mina minnen efter kokosflisorna har varit lite för starka för att prova med mixade mandlar, men jag blev riktigt entusiastisk när jag såg mjölet nedan. Och denna gången *tada* funkade pannkakorna 100% på mig med.

Mandelmjöl

Så här gjorde jag mina pannkakor. Du behöver:

5ägg
4dl grädde (hade en engelsk variant som heter double cream, som har 49% fett, använder du 40%ig, kanske du ska prova med 3.5dl till att börja med, eller tillsätta mer mjöl)
ca 2dl mald mandel (går det ej att få tag på, testa att mixa mandlar i matberedare)
en mininypa salt
ekologiskt smör till stekning

Vispa äggen. Tillsätt grädden, mandeln och salt. Stek i rikligt med smör.

Lite överkurs: Jag stekte mina pannkakor på gasspis och om du har det, så tycker jag själv att de blir finast om man vräker på värmen precis när man lägger i smöret och smeten och sen drar ner värmen när den väl fått sin stekyta. Mandelpannkaka är inte lika "elastisk" som vanliga pannkakor gjorda på vetemjöl, så det är lättare att vända dem om de får stå lite på lägre värme.

Servera med färska bär och grädde.

Vi hade inga färska bär hemma idag, så jag tog lite smör på pannkakorna. Det var jättegott och jag blev supermätt på två stycken (kan jag ha gjort ca 8-10st på hela smeten? *måste kolla*)

Tags:

25 comments:

Amelia said...

Mums!!! Det där receptet måste jag skriva ner, har börjat fundera på att ge mig in på LCHF själv och då är ju dom här pannkakorna ett superbra alternativ till söndagsfrukost! Vad duktig du är!

Desiré said...

Det låter gott! :D Vet inte om jag kan köpa mandelmjöl här i Linköping men snart har jag min Magic Bullet som jag kan göra mjöl med mohaha! :D

Kram
Dessi

Henriette said...

Oh det lyder bare godt
sikke en fin blog du har :_)

Typ noll said...

Det låter jättegott. Jag är avis på den där feta grädden.
Helena/Fett bra mat

Petra said...

Hej

Detta skall jag garanterat testa. Saknar pannkakor.

kram
Petra Wiklund
petrawiklund.blogspot.com

Lilla B said...

Så gott det låter!

gabriella folkunger said...

Men vad fina dom är! Mycket finare än mina kokosplättar ju!
Måste prova bums!

Unknown said...

Hej,
Vad gott! Precis vad jag letat efter! Var köpte du mandelmjölet?

Tack, tack :-)

/ janna.

Mia said...

amelia: Vad roligt att du också är sugen på att low carb:a! :)

Dessi: Ja, den som ändå hade en Magic Bullet.. ;)

henriette: Tack för att du tittar förbi.

Helena: Grädden är fantastisk och hjälper jättebra mot sug, när jag väl har något.

Petra: Dessa känns faktiskt riktigt "pannkakiga"

lilla b: De var mums!

Gabriella: Jag tycker det binder bättre med mandeln (och smakar bättre också). Vad glad jag blir att du tittar in här. :)

janna: Mjölet köpte jag i en Organic store som finns här i London. Jag ska kolla upp vad affären hette, jag tror de finns online också.

Unknown said...

ooh vilken bra blogg! Håller själv på med LCHF kosten. Den här åker in på bokmärken!

har en egen blogg också.

http://smalutantraning.blogg.se/

Mia said...

bloodynight: Tack för att du tittar förbi. :) Jag lägger till din blogg bland mina LCHF-länkar, så kan vi hålla koll på varandra. :)

Anonymous said...

lät riktigt godkänt faktiskt men jag har kollat runt lite eftersom jag inte är jätteinsatt i detta med lchf....men är mandlar godkänt...? tyckte jag såg att det var i undantagsfall.
hur mycket kolhydrater innehåller mandlar?

Anonymous said...

Hej! Hittade in här via Kostdoktorn m fl... Ville bara säga att jag har hittat mandelmjöl på Lidl. Billigt och bra!

Lycka till med ditt fortsatta LCHF-liv!

Mvh
KickAnn

Anonymous said...

Mandelmjöl finns att köpa på Lidl.En påse kostar 19:90 men jag vet inte hur mycket det är i påsarna. Minst 2 dl är det i alla fall. Innehåller enbart mald mandel.

Anonymous said...

Trillade in här när jag nu sitter deppig och äter kokosplättar som inte alls är goda :( Nästa gång ska jag pröva ditt recept!!! Du har gett mig hopp!

Primal Life said...

åh detta måste jag också testa! mumms =))

http://modell-lchf.blogspot.com

Jenny said...

En fråga...vart finns den butiken där du köpte mandelmjölet? :)

Plastmaja said...

Hej!
Första gången jag tittat in!
Kände att jag vill ge ett tips ang. mandelmjölsfrågan ......
jag använder en gammal mandelkvarn, en sån mamma hade när man var liten, som man sätter på bordet och sen vevar, ja ni vet!
Det blir jättefint mjöl utan bitar!
Sötmandeln "Äkta kaliforninsk mandel" köper jag i storpack (500g)på coop, vet inte om det finns över hela landet, men värt att kolla upp, absolut det billigaste alternativet!
Ha det bra alla LCHF:are!
/Carina

Sara said...

Hej hej
Jag och sambon började med LCHF i måndags, jag har idag gått ner 3,2 kg men fått höra att det mest är vatten = (
Testade dina pannkakor idag och vi gjorde även kokospannkakor, båda två var verkligen inget som passade oss, blev så besvikna, hade sett fram emot det hela dagen. Jag vet inte vad jag ska äta om dagarna, är så himla kräsen. Undra om jag kommer att klara detta??
Mvh Sara

Anonymous said...

Att använda mandelmjöl är ju kanon!

En annan variant på pannkakor/crepes är att använda lite sojamjöl och grahamsmjöl. Det blir goda och väldigt mättande pannkakor! Och med lite kolhydrater.

Suddrik said...

Min lilla 4-åriga brud får eksem av socker och andra snabba kolhydrater så hon går på low carb, det var illa efter Halloween (vi bor i USA och här är det en dryg veckas godisätande) och nu siktar vi på inga kolhydrater alls i den mån det går. Hon ville ha pankisar och jag fick upp din sida. Hon åt dem med hallon och lyckades klämma i sig 3 stycken! (Det blev 9-10 st) Så tack så mycket från oss båda!!

Jag tänkte passa på att tipsa om nötkvarn om du använder mycket mandelmjöl och inte redan har köpt. Den maler 1 dl mandel till mjöl på 15-30 sekunder. Färdigt mjöl tycker jag ofta härsknar fort, även i kylen. Nötkvarnen kan även göra nötsmör, men då föredrar jag mixern!

Anonymous said...

Lidel har mandelmjöl för 20kr 200g.

Sara said...

Kanongoda! Tack för tipset... Man blir ju så sugen när man steker till barnen!

Anonymous said...

Det går visst att köpa Mandelmjöl, i hälsokost affären. Billigare att göra själv om man har en sån där nötkvarn eller vad de heter:)
Jag ska testa göra pannkakorna nu. Hade redan mandelmjöl:)

Emelie said...

Jo, jag åt lchf förut, och vet att man blir mycket mer mätt på de pannkakorna, haha! Men är trött på allt vad lchf heter just nu tyvärr :p Men tack för tipset, att ersätta lite vanligt mjöl mot mandelmjöl ska jag i alla fall prova så småning om (: