Monday, June 23, 2008

Krämig chokladtårta



Jag hittade ett recept av Gunnilla på Kolhydrater i Fokus, som jag så gärna vill dela med mig av. Denna gjorde jag på midsommar och den var en jättehit!

Gör så här:
  • 250g 70%-ig mörk choklad (jag använde 200g 70% och 50g 86%), bryt chokladen i bitar.
  • 4dl vispgrädde, värm 2dl av grädden i en kastrull och rör ner chokladbitarna när grädden är varm tills smeten är mjuk och blank. Låt den svalna tills den är ljummen:
  • Vispa resten av vispgrädden (2dl) tillsammans med
  • 2dl creme fraiche tills den knappt droppar från vispen.
  • Krossa 1 1/2 tsk kaffepulver och rör ner i chokladsmeten.
  • Ta 3 matskedar ekologiskt chokladpulver och rör ner i chokladsmeten.
  • Vänd försiktigt ner gräddblandningen i chokladsmeten.
  • Klä en grund skål eller bakform med plastfilm.
  • Häll i smeten och sätt ytterligare en plastfilm över smeten.
  • Ställ i kylen i åtminstone 10h innan servering. - jag tycker att det brukar räcka med 2h eller så.
  • Jag serverade denna tårta med jordgubbar och grädde.

2 comments:

Vägen från 137kilo said...

Vilket härligt recept! Har snart ett tillfälle att fira och då blir det absolut denna, tack för tipset!

Emma said...

vad gött, det här ska jag prova någon gång *sparar* :) Kör själv med lågkolhydratskost! Har gått ner 18 kg på pricken idag!

http://twentysomething.webblogg.se