Sunday, June 8, 2008

Världens godaste hallon- och chokladtårta!



..blev det idag! Åh, vad nöjd jag är! Den smakade inte "annorlunda" utan var den godaste tårta nån i familjen hade ätit, enligt utsago. ;)

Så nu drar jag hela receptet igen:

Jag gjorde 3 tårtbottnar (som jag gjorde dagen innan). Varje tårtbotten bestod av (credit till Maibrit på KiF):

50g smör, (som vispas med)
2 äggula
1 vaniljstång (skrapade ur en ekologisk vanlijstång)
4.5 bitar mörk choklad (smälte dem i micron och sen ner i smeten)
1dl vispgrädde (ner i smeten)
120g sötmandel (mixade i matberedare till "mjöl" och blandade i)
1/2 tsk bakpulver

Gräddade i ugnen ca 15 min i 175C.

Idag mosade jag hallon och hade som första lagret och på andra lagret hade jag en vaniljsås (credit Ulf_S på KiF)) gjord på:

500g mascarpone (fast det blev över..)
4 äggulor
1.5 tsk ekologiskt vaniljsocker

och sen täckte jag tårtan med välvispad grädde och dekorerade med hallon. Vi var 7 personer och 3 tog två omgångar, det var många mmm:ande under kaffet. :) Jo, vad jag skulle säga var, vi tog 10 bitar och det var säkert 3-4 bitar kvar, så om man säger att det här receptet definitivt är för 12 personer?

Här är en godbit i närbild:

2 comments:

Desiré said...

Åh! :D Jag såg den där på KiF och var sååå sugen på att göra den. Men idag är jag lat och skjuter upp det till i helgen eventuellt :P

/Dessi
www.dessi.se

Anna-Cathrina said...

Perfekt! Den ska jag göra till svärmor som fyller år snart.