Saturday, May 31, 2008

Hemmagjord leverpastej!



Åh vad jag har saknat leverpastej! Delt är det en massa socker i vanlig leverpastej, som man köper i affären, så av den anledningen har jag inte ätit den och har verkligen saknat min pastej. Sen insåg jag att det är en massa strunt i leverpastej man köper i affären, så idag har jag testat att göra själv.

Fnissade ikapp med maken ikväll.. där stod jag en lördagskväll och upphetsat fixar till en leverpastej, jag som knappt orkat steka färdiga köttbullar förrut (fick migrän av värmen vid spisen, för att inte tala om hur jobbigt det har varit att bara stå upp, men nu, jättekul!).

Jag gjorde den här (Margaretas kycklinglevermousse):

500g Kycklinglever
Smör
ca 2.5-3dl vispgrädde
salt och peppar

Jag stekte upp kycklinglevern i massor med smör tills det var genomstekt. Sen hällde jag levern, vispgrädde, mer smör samt salt och peppar i matberedaren och mixade.

Sen ner i en bunke och så in i kylen för att stelna. Både jag och maken såg på den mixade halvvarma pastejröran och tänkte: Hmmm, kanske inte?..., men så smakade vi och den var jättegod!! (nästa gång får det blir bli lite svamp i, eller anjovis, eller kanske vitlök?!)

En riktigt vitamininjektion till frukosten, jag ser redan fram emot morgondagens Finncrisp!


PS. -0.1kg idag med, så nu har jag gått ner 6.5kg!

2 comments:

Jennys Chiari said...

Ååååh leverpastej!!! Verkligen något man saknar. Ska genast dra ut receptet! Såg ditt pannkaksrecept och blev superglad, det låter verkligen som ett fungerande recept :D Hälsn. Jenny

Madeleine said...

Ska prövas. Är sååå sugen på leverpastej!