Saturday, June 14, 2008

Pannbiffar i senapssås



Jag försökte faktiskt ta några bilder igår på pannbiffarna, fast det är i ljuset från köksfläkten, så håll till godo..

I alla fall, själv har jag nästan aldrig gjort egna köttbullar eller pannbiffar och de jag försökte göra i min ungdoms dagar misslyckades katastrofalt (det gjorde det ju inte lättare heller att jag dejtade en kock i 3år när jag flyttade hemifrån, jag kom aldrig till skott med det här med matlagning, han gjorde ju allt 100ggr godare och snabbare)

I alla fall, här är köttfärsbiffarna som jag gjorde igår:
  • 400g nötfärs (blandas med)
  • 2 ägg (mosade med gaffel)
  • ca 0.75dl grädde
  • curry, salt och peppar (själv gillar jag inte när folk inte skriver ut hur mycket kryddor de använder, men jag hojade bara lite med salt och vitpepparkvarnen över smeten, de fick en liite mesig smak, men jag gjorde dem först till barnen)
  • Mixa allt tillsammans.
  • Stek med massor med smör på medelvärme, lossa lite under ibland och flytta pannbiffen till en väl smörad del av pannan.
  • Nu gav jag några till barnen sen gjorde jag sås till oss på:
  • Grädde (hällde i så det var upp till halva biffarna ungefär, kanske 3dl?)
  • ekologisk tacokrydda (insåg vid det här laget att vi har 0 kryddor i sommarstugan, men vi hade ekologisk tacokrydda, så det strödde jag lite i såsen (medan biffarna kokade)
  • 2tsk fransk senap klickades i och sen fick allt koka i kanske 15 minuter.
Detta åts med broccoli och var jättegott!

1 comment:

L said...

Detta låter suveränt gott!
http://vagenner.blogspot.com