Friday, January 2, 2009

LCHF Janssons Frestelse

s Frestelse

Jag har förstått på sistone ett man kan göra så mycket med blomkål som substitut för potatis och ris. Inte för att jag saknar det, men det ser ju roligt ut på tallriken och efter runda 9 månader med LCHF är det lätt att man bara har den där köttbiten och en klick smör på tallriken.

Till jul gjorde jag således Blomkålsjansson. Jag fnissade faktiskt lite åt det innan, men maken trodde stenhårt på det här och jag blev helt förbluffad över hur fantastiskt gott det här var.

Gör så här:
  • Smöra en ugnsfast form
  • Skiva blomkål och lade ett lager längst i botten på ugnsformen
  • Skiva 1 lök (jag hade två, men de var väldigt små) och sprid lökringarna över blomkålen.
  • Lägg ut ansjovisfiléerna ovanpå löken
  • Ta ytterligare ett varv med blomkålsskivor. Får du smulor över när du skivar, häll på dem också.
  • Då jag hört att den kan bli lite vattnig, så ställde jag in gratängen utan vätska i 200grader i 15 minuter.
  • Efter 15 minuter hällde jag spadet från ansjovisen och grädde över och hade den sen i ugnen till sen blivit gyllenbrun (som en gratäng)
Detta var alltså så supergott, hade jag inte LCHFat hade jag ändå föredragit denna supergoda blomkåls Jansson!

Det blev dock en väldigt tunn gratäng, hade jag haft mer blomkål hemma hade jag gjort ytterligare 1 eller 2 varv med ingredienser.

Tags:

5 comments:

Amelia said...

Åh så gott det ser ut och låter! Jättebra idé att använda blomkål!

Anna said...

Perfekt! Min kille och jag har en tradition där potatisgratäng ingår och jag har varit lite orolig över hur jag skulle lösa det. Det här går ju göra även utan ansjouvis! Tack för receptet!

Anonymous said...

Hittade hit av en slump och återkommer gärna !
Den här Janssonsen ska jag verkligen prova,tanken på att gå ner i vikt så här tilltalar mig och jag är i startgropen och känner redan resultat.
Tack för tipsen och titten 1
Mvh Bittan
viktsteg.blogg.se

Anna said...

Håller på och provlagar denna nu :-) hade ansjovis i kylen sedan senaste IKEA-trippen och det här blir ju perfekt! Jag ser fram emot resultatet med spänning, tack för receptet!

Anonymous said...

Hur mycket grädde? Och ansjovis spadet var det från en liten burk?
Spadet är ju rackarns gott med sött som den.

Åsa Olofsson