Wednesday, January 21, 2009

LCHF Ris

LCHF Ris

Ett kul tillbehör som vi har börjat äta på sista tiden är "LCHF ris", det är naturligtvis inte ris, för då hade det ju inte varit low carb, men du kan göra något som "känns" lite risigt sådär och som 9 månders LCHFare, så känns det roligt och smakfyllt med lite "ris" på tallriken.

Superenkelt är det också. Du behöver

1-2 blomkålshuvuden
en rejäl klick smör
2 vitlöksklyftor
några vårlökar (heter spring onion på engelska, kan det heta salladslök på svenska?)

en matberedare eller ett rivjärn.

Gör så här:

Skölj blomkålen och riv både blomkålsbuketterna och "stammen" på "mellan storleken" på rivjärnet. (på bilden ovan hade jag använt den minsta och det blev lite för litet, det blev lite mer mosigt)
Skär vitlöksklyftorna i tunna skivor.
Värm upp en stekpanna och bryn vitlöksklyftorna i en rejäl klick smör (50g)
Krama ur vattnet ur blomkålen och stek i pannan. Se till att "woka riset" så det blir knaprigt och gott.

När det är klart hacka en vårlök (salladslök kan det även heta på svenska, se min bild) över riset och servera.

Detta är verkligen jättegott och det finns en oändlig uppsjö med alternativ du kan göra med detta ris. Igår åt vi det med cashewnötter och stekta champinjoner i och förra veckan blev det en risotto.

*mums*

Tack alla ni som hört av er. Jag är inne i någon slags utmattningsfas och är jättejättetrött. Hoppas komma igång med bloggandet ordentligt nu, för nu är snart sommaren runt hörnet och vågen rubbar sig inte en millimeter. Det är nog lite för mycket grädde i kaffet och maten och en och annan chokladbit som slinker ner, men än har jag inte orkat göra något åt det.

10 comments:

Anonymous said...

Vilket bra tips! Det här måste jag nog prova nån dag.

Anonymous said...

Vilket smart alternativ, det måste jag prova :D

Anonymous said...

Superbra tips! :D Salladslök är det på bilden du hade rätt :)

Anonymous said...

Det låter gott, måste testas till helgen eller så. Vet pecis hur det känns att vara så trött, jag hoppas att det "går över" för oss båda och att kilona då börjar rasa, vad sägs om det :)
Lycka till och ha en riktigt bra torsdag!
Kram Åsa

eliino said...

Vad gott det ser ut!

Måste man tillaga blomkålet på nått sätt innan man river det, eller ska det rivas när det är hårt?

MVH Elin

Mia said...

stream, tjockisen: Vad kul, prova, jag tyckte det var supergott!

dessi: Tack, jag hade inte använt salladslök innan jag flyttade hit och här kallas det spring onion, men nu vet jag. :)

Åsa: Tack, jag har verkligen gått in i väggen rätt mentalt känns det som, fast det är egentligen mest jobb och sociala sammanhang som känns övertunga, att mysa hemma med familjen klarar jag av, så jag får fokusera på det i det närmaste! Hoppas verkligen att vikten börjar röra på sig för bägge oss snart, beach 2009 börjar göra sig påmint!

elin: Bara skölj blomkålen och sen riv den rå.

Larssons said...

Mm det lat valdigt gott. Tack for tipset.
Undrar det har med gradden. Varfor ar inte det bra langre, jag har for mig att du anvande det valdigt flitigt tidigare.

Anonymous said...

Hej! Vad glad jag är att jag hittade din blogg. Är ny som LCHF:are och sitter med datorn i knäet och letar runt på nätet efter tips och råd, recept och lite framgångshistorier från dom som lyckats gå ner i vikt. Jag vill gå ner ca 30 kg. Tror verkligen på detta sätt att äta.

Anonymous said...

Jag har testat ditt "ris". En riktigt bra ide. Detta kommer jag att upprepa.
Tack!
Ulla-Britt

Fia said...

Det måste jag prova :D