Friday, November 21, 2008

Ryggbiff med haloumi, lök och avokado

Ryggbiff m haloumi och avokado

Livet har rusat förbi i 180knyck de sista veckorna och jag börjar nu se ljuset i tunneln. Jag har hunnit med en massa jobb, farande mellan sjukhustester, fix med barnen, huset och mer jobb.
Nu är jag tillbaka. :)

Förra veckan var jag hos god vän, hon bjöd på stekt haloumi till lunch (till köttbullar och supergoda kokta rödbetor). När jag kom hem berättade jag för maken hur god den här osten var och lustigt nog hade jag faktistk köpt hem en någon vecka tidigare, så på fredagen komponerade maken ihop den här trevliga rätten, som var jättegod.

Det är den ekologiska Sirloin steaken, som jag vi köper här, som jag nu googlat på och inser att det är ryggbiff, men vilket nötkött som helst går bra till.

Du behöver

Haloumiost
Ryggbiff (eller annan nötbiff)
En röd lök
Grädde (2-3dl?)
2 mogna avokados

Börja med att bryna löken och haloumiosten (i skivor) i en stekpanna. När de har fått färg, lägg dem åt sidan. Hetta upp stekpannan igen och lägg i nötbiffen när pannan är riktigt varm. Stek ena sidan, så att den får stekyta och blir brynt, vänd sedan på biffen, häll grädde i stekpannan, lägg på haloumiosten på biffen och låt det hela puttra en stund.

Servera med lök och två avokoadohalvor.

Det var alltså såå gott!

4 comments:

Desiré said...

Skönt att höra ifrån dig :) Det där ser verkligen gott ut!

Önskar dig en trevlig helg :)

Kram
Dessi
www.dessi.se

Amelia said...

Det låter jätte gott! Jag har nog aldrig köpt en haloumni ost tror jag, men har varit nyfiken på den, så det här ska jag testa! Kul att se dig igen!

Helena said...

Hej! och Tack för din kommentar! Och Grattis till dig och din livsstil! Har också jojoat på denna livsstil länge nu, önskar jag hade samma motivation och bestämdhet.. svårt när man har två små barn.. Ha en bra kväll!

http://mesamou.blogg.se

AnnaKK said...

Hej! Och tack för kommentaren i min blogg! :-)

Har bara precis hört tals om den där osten... Nu när jag läste detta inlägg blev jag hur sugen som helst på att köpa en sån och smaka! Receptet låter hur gott som helst!

Ha en fin dag! :-)

Hälsningar AnnaKK (http://handerblandander.blogg.se)