Tuesday, September 23, 2008

Yihuuu, SLUTAT med Stilnoct!

366 challenge: Pattern

Då har dagen kommit då jag slutat med mina sömntabletter ! Det började med att de tog slut i fredags och jag fick för mig att testa att sluta. De andra gångerna, som jag har försökt sluta, så har det inte alls gått. Och för den som aldrig haft riktiga sömnsvårigheter, så är det inte så att jag legat pigg och vaken i sängen och ändlöst räknat får för att försöka somna, utan mina sömnsvårigheter ter sig i något slags halvmedvetande uppvaknande precis hela natten, där jag vaknar och är jättejättevarm, hjärtklappning, har svårt att andas etc och mår aboslut sk*t dagen efter pga detta.

I alla fall, första natten jag försökte somnade jag inte alls förrän kl. 4, men sov mellan 4 och 7 och var faktiskt rätt pigg när jag gick upp. Andra natten somnade jag vid 2 och sov förrutom 1 uppvaknande i 6h och natten till igår vaknade jag ingen gång, utan sov ytterligare 6h i sträck.

Igår gick jag till min läkare. Min underbara läkare ska tilläggas. Många puckon ska man utstå innan man hittar en bra läkare vore ett nytt ordspråk jag borde mynta. Nu har jag i alla fall en jättejättebra läkare. Hon är i min ålder, lyssnar och har inga läkarskrupler för sig.

Så igår gick jag dit. Jag var rätt nyfiken på mitt blodtryck, då jag bara tagit en halv dos bisoprolol dagen innan och inget alls igår. Gick jag upp för trappan hemma började det bulta på synfältet direkt och hjärtat rusade iväg. 140/90 hade jag igår, det får jag ju säga e riktigt BRA för att inte ha tagit bra med medicin på 2 dygn!

Hon skrev också remiss till endocrinologen, som jag träffade 2 år sen och som gjorde ultraljud på min sköldkörtel och tog 1000prover och nu är det dags för en ny omgång, liksom andra läkare tyckte hon att sköldkörteln är väl stor. Sen blev det remiss till ENT-läkaren (ENT = Ear Nose Throat) också för att rätta till kollapsade bihålan (det är inte klokt, jag har gått med den sen i julas och liksom vant mig vid denna konstanta smärta och skav).

Summa summarum: Sen jag började med LCHF har jag alltså slutat ta mina 8tabletter med codein, som jag tog per dag bara för att ta mig igenom dagen och numer även SLUTAT med sömntabletter och sover för egen maskin! *jag e såå underbart glad över det här!*

Tags:

No comments: