Thursday, April 16, 2009

Om jag skulle dra resan...

Photobucket

Är ni också såna? Att ni har en grej ni vill göra, men så har ni tänkt att det ska bli så himla bra och detaljerat att ni liksom inte orkar starta på det? Så har det blivit med den här bloggen. Jag är så himla trött på kvällarna, att bara tanken på att skriva något vettigt känns ångestframkallande. Så nu får jag helt enkelt bara "snap out of it" och börja skriva. Rätt upp och ner. Om mina tråkiga middag eller mina vardagliga kolhydratsfunderingar.

Resan var det:

Vi åkte med färjan från Harwich till Esbjerg och för den som tänkt åka denna rutt och går på LCHF kan jag säga "ta med lite grädde" om du har det i kaffet. Vi åkte tjusig kommodååår-klass och hade förmånen att få äta en jättefin frukostbuffe med scrambled egg, bacon och prinskorvar (åt ej det senare). Kaffegrädden var dock urfjuttig. Typ 3ml i varje litet paket och trots att jag försökte ta 5 paket i varje kopp så blev det knappt nån grädde i kaffet. Men det kanske bara är ett dilemma för mig?..

Väl framme i Sverige åt vi hos svärmor, som är GI-fantast, och där gick det rätt bra äta.

I Sälen hade jag ju tänkt kontakta någon bondgård och få riktigt bra kött, men innan vi åkte var ju utan internet och allt var i allmän kaos. Väl i Sälen måste jag säga att "jisses vad mycket affärer det finns!" En ICA butik i varje liten skidanläggning och inga dåliga sådana heller. Så vi åt väldigt god mat, dock ej ekologisk. Verkligen helt otroligt vad svårt det var att hitta ekologiska grönsaker. Det fanns inga alls.

Däremot såg jag sista dagen vi var där (och bara lite då vi svishade förbi en skylt lite hastigt med bilen). På skylten stod det något om gräsbeteskött från lokala bönder, så det ska jag definitivt undersöka lite mer nästa år om vi åker dit.

Vägen ner från Sälen åkte vi riksväg 45 och där skulle jag vilja rekommendera Tössestugan, en söt stuga som är en restaurang, nånstans i höjd med Åmål. Jag och maken åt bara köttbullar *hemmagjorde och helt klart utan skräpkryddor i* och de serverade glatt dessa med sallad och sås. När jag ville ha grädde till kaffet fick jag en hel kanna. *Mums!*

Ni kan läsa mer om Tössestugan på denna länk: http://www.tossestugan.se/

Sen Sälenresan har vi faktiskt varit Sverige en andra gång. Servon på bilen gick sönder uppe i fjällen. Som tur var gick det att köra ner den till Göteborg och verkstaden *även om maken fick en enorm träningsvärk*. Det är en enorm nackdel att ha en "felstyrd" bil i ett sånt läge och reservdelar var tvunget att beställas från England. Så nu på sonens påsklov åkte vi tillbaka, gjorde diverse blixtvisiter hos släkten och bilade hem bilen igen.

No comments: