Thursday, September 25, 2008

Frukt och grönt

Apples

När jag började med , så läste jag ett väldigt bra inlägg hos Kostdoktorn. Han skrev om allt socker som finns i frukt och varför man pratar om och grönsaker som om det vore likställt, nästan som ett ord: fruktogrönt.

"Man ska äta frukt och grönsaker för att få i sig vitaminer", det vet ju alla, eller?

Hur är det med sockerhalten i vår frukt och kanske ännu mer viktigt, hur nödvändigt är frukt för att få i oss ?

Ett apelsin innehåller per 100g:
Kolhydrater: 8.9g
Protein: 0.6g
Fett: 0.3g

Det säger oss kanske inte så jättemycket utan att ha något att jämföra med. Ska vi jämföra med Coca Cola?

Coca Cola innehåller per 100g:
Kolhydrater: 10,9g
Protein: 0g
Fett: 0g

*Ojdå*! Ja, men det är ju SKILLNAD, frukt innehåller och är nyttigt, Coca Cola innehåller ju motsvarande 1000 sockerbitar, det vet ju vem som helst! Eller?

Apelsin 100g: (3.6 g sackaros, 2.7 g fruktos, 2.6g glukos)
Coca Cola 100g: (4.0g sackaros, 3.4g fruktos, 3.5g glukos)

*GULP*, Det är inte många som vet exakt hur mycket socker som finns i frukt och kolla in banan *som mångas favoritmellis för barn*:

Banan 100g:
: 18.3g
Protein: 0.4g
Fett: 1.1

Men, det måste ju vara skillnad ändå, frukt innehåller ju massor av VITAMINER???!!!! och det behöver man ju...blir automatiskt nästa reaktion.

Ta en titt på den här bilden från fineli (det är om igen Kostdoktorn som har gjort ett jämförelsediagram). Bilden visar näringsinnehållet mellan några vanliga frukter och några vitaminrika animaliska födoämnen. Det är verkligen tänkvärt.



Jag ger mina barn ett ägg eller en finncrisp med smör och hemmagjord leverpastej.

Läs kostdoktorns artikel om frukt och grönt och hans rekommendationer.
Tags: , , , ,

5 comments:

Larssons said...

Det ar sa intressant att lasa allt du hittar. Ger manga en tankestallare,, mig definitivt.

Mia said...

larssons: Vad snällt sagt! :)

Jag lär mig själv så mycket av att blogga om LCHF och det är bara roligt att dela med mig medan jag lär mig.

Tack för att du tittar förbi! :)

Lilly said...

Intressant att läsa, det är det verkligen. Måste dock fråga, betyder det att dina barn inte äter frukt alls?

Mia said...

Lily: Tack för din fråga, jag har gjort en hel post som svar och den hittar du här:

http://mylchflife.blogspot.com/2009/07/fick-en-fraga-om-frukt.html

Mikkan said...

Skillnaden mellan läsken och frukten är dock iaf att frukten innehåller en massa (dvs fruktköttet) och fibrer som mättar på ett annat sätt än colan som bara "försvinner".

jag tänker att frukt förgyller vardagen, men att man inte skall tro att man är hälsosam bara för att man trycker i sig 4 om dagen. man kan med fördel byta ut mycket frukt mot bär och grönsaker istlälet, coctailtomater och sugar snaps istället för äpplen och apelsiner t ex! :)