Monday, September 29, 2008

IKEA - vårt Mecka.

Photobucket

Igår åkte vi till IKEA. Barnen älskar IKEA (bägge är nu så gamla att de kan leka inne på Småland) och som boende utomlands, är IKEA heligt för oss.

Jag kommer inte ens ihåg vad jag tyckte om IKEA innan jag flyttade utomlands. Tror bara att det var ett praktiskt ställe att åka till och inte fick man glädjefnatt om man hittade exvis ballerinakex i IKEAshoppen.

Men som utlandssvensk står IKEA för mycket. Det är så underbart att åka till en lite "värld", där allt är "som hemma". Som utlandssvensk så uppskattar man praktikaliteterna på IKEA, det är mysigt att se skyltarna "Billy bookshelf" och IKEAshoppen blir när man bor utomlands en länk till "något svenskt festligt".

Igår lämnade vi in barnen i Småland och vi fick en turborunda jag och maken, alldeles ensamma i 45minuter. Oj, vad man hinner mycket! Vi hann välja ut en soffa, rata alla bord utom ett, plocka på oss lite nödvändigheter som glas, tallrikar, ljus och servetter, samt köpa vita träpersienner till vardagsrummet (vi har ingen direkt trädgård på framsidan och de som går förbi utanför kan se rakt in. På kvällen känns det som jag sitter i ett skyltfönster!)

I alla fall, när väl barnen var utplockade igen (dottern gallskrikandes för hon ville stanna kvar) och vi var igenom kassorna så var det dags för IKEAshoppen. Jag har inte varit på IKEA sen jag började med LCHF, jag har ju farit fram och tillbaka till Sverige hela sommaren, så de veckorna som jag var i Edinburgh hade jag inte IKEA i tankarna alls.

Jag och barnen gick in och jag började ticka av min mentala check-lista på det vi brukar köpa:
  • Skorpor - Nej.
  • Lingonsylt - Nej, det äter vi ju inte.
  • Tunnbröd - öh..inte det heller.
  • färdiga köttbullar - nää, det gör jag hellre själv nu ju..
  • kakor - nope!
  • hushållsost - JA, äntligen något jag kan lägga i korgen.
  • godis - absolut inte! (fast barnen fick köpa en påse godisfiskar, som de sedan glömde av och inte ens har frågat efter!)
  • matjesill - tog 2 burkar.
  • glögg - köpte 2 flaskor, ifall vi får svenska gäster till jul, jag gissar att makens hemmagjorda ickesöta glögg kommer att falla mig i smaken i år..
  • ballerinakex - ja, men bara pga en förhandling, som sonen skickligt vann.
Man påminns ibland om hur annorlunda man äter.

Tags:, ,

No comments: